Indonésie - Cestopisy

Krásy centrálního Sulawesi

Busem přes Donggalu - Palu - Danau Poso - Tana Toraja až do Makassaru

Donggala je krásné a tiché místo kousek od Palu, Centrálního Sulawesi. Jelikož se v oblasti nachází pouze jedinný dohledatelný resort (http://www.prince-john-dive-resort.com/en/welcome/?language=en) je toto místo prakticky neturistické. Avšak nachází se zde také další ubytování o kterém můžete nalézt malou zmínku například v knize Lonely Planet.

Donggala 28.7.2014

Přiletěli jsme do Jakarty, odkud jsme absolvovali let do Palu. I přesto že jsme četli, že se dá do Donggaly dostat autobusem, na malém letišti nikdo nebyl tudíž jsme se museli spokojit s mírně dražším taxikem. Taxik nás vyšel na 225,000 Rp a cesta trvala přibližně 1h jízdy. Naše ubytování Natural Cottages žádný místňák neznal a tak nás vysadili již u dříve zmíněného resertu (Prince John). Resort je krásný, na tichém místě, s bungalowy s výhledem na moře.
Čirou náhodou jsme zrovna narazili na majitele (němec), který nás vcelku ochotně nasměroval k našemu resortu. Po asi 10 minutách procházky po pláži jsme na resort narazili - pár úplně simple chatek u pláže, nikde nikdo. V každé chatce byla pouze madrace na zemi a koupelna v klasickém indonéském stylu - pouze vědro s vodou a miska na polívání. S tím jsme my ale počítali, přece jenom je cena 200,000 Rp na noc krásná. Již večer jsme narazili na náš první problém a to, kde se najíst. Místní nebyli nachystaní na turisty a kuchař měl nejspíše dovolenou. Prošli jsme se tedy zpátky k Prince Dive Resort a zjistili, že si musíme večeři předem objednat, zajistili jsme si to tedy na následující den a šli do velmi malé vesničky (ležící mezi Natural Cottages a Prince Dive) a najedli jsme se oba za pouhých 35.000 Rp. Ve vesnici vařili sice pouze čínské nudle namočené v sojovce nebo obyčejné rizoto, ale jídlo bylo dobré a libovali jsme si nad cenou. Po skromné večeři jsme se vydali zpět do Prince resortu alespoň na drink. Měli dokonce i pivo, takže jsme byli oba spokojení :) (Cuba Libre - 55,000, Pivo - 40,000).

Donggala 29.7

Probrali jsme se do krásného dne, bílá pláž byla zalitá mořem a slunce pálilo. Se snídaní to taky nebylo slavné a sehnali jsme ve vesničce pouze sladké oplatky a vodu. Po snídani jsme si přichystali šnorchly a šli se zeptat místních kam za nejlepšími korály. Nasměrovali nás po pláži opět k druhému hotelu a tak sme se vydali na cestu. V tu chvíli sme za rohem uviděli tu přeplněnou pláž! Všude jen zahalení místní lidé a spousta křičících dětí dovádějících ve vodě. V knize jsme se ten večer u drinku dozvěděli, že se jedná o svátek Lebarán, kdy místní vyjíždí na pláže za dovolenou. Cesta, která nám normálně zabrala 10min nám nyní trvala asi půl hodiny. Pro místní jsme byli veliká atrakce a co metr jme zastavovali aby si s námi mohli udělat fotky :). Když jsme se taky konečně dostali na šnorchlování, byli jsme mile překvapeni kolik bylo v moři krásných korálů a ta spousta ryb (viděli jsme „rajčtové“ nemo, morénu, baracudy, jehlice a spoustu dalších). Při plavání mě něco šíleně popálilo a tak jsem naznačila, že bychom měli vylést ven, opravdu to bolelo. Zatímco jsme plavali zpátky jsme zjistili příčinu ožehnutí. V moři byla šílená spousta velkých medúz! Personál resortu mi na popálení dali ocet a sdělili nám že v odpoledních hodinách (kdy byl také nejsilnější proud) se zde medúzy vyskytují. Tak jsme se sbalili a šli se raději koupat na naši pláž, kde už moře bylo dávno odlité a měli jsme tam klid od místních lidí (téměř :) ). Po večeři v hotelu Prince Dive jsme si sedli na drink a jeden z místních turistů promítal fotky z ponorů.

Donggala -> Palu 30.8

Dopoledne jsme se ojekem (motorky, jedna za 70.000 Rp) vydali do Palu odkud nás měl minibus zavést k Danau Poso. Co jsme ale nečekali, všechny minibusy byly obsazené. Koupili jsme si tedy lístek za 220.000 Rp na následující den a šli přespat do hotelu ve vedlejší ulici (200.000 Rp/noc). Palu je poměrně škaredé přímořské město, kde jsme nepotkali žádné turisty. Večer jsme se šli kousek projít kolem moře a zapadli do „restaurace“ kde jsme okusili nějaké místní speciality a šli hrát na pokoj karty ;)

Palu -> Tentena 31.8

Ráno jsme klasicky posnídali sušenky a vodu, dokoupili si ještě větší zásobu sušenek na cestu a vydali se k minibusu. Minibus vypadal poměrně hezky a pohodlně, ale zdání klame. Jelikož jsou indonésané opravdu malincí, nepotřebují tolik prostoru a my si pomalu neměli kam dát nohy:) První hodinu cesta docela utíkala, ale jakmile jsme vjeli do hor, zbylý čas jsme se pouze točili v serpentinách. Malý chlapeček (který by měl být zvyklý na místní cesty), cestoval i s jeho rodinou s námi a pomalu v každé zatáčce jsme slyšeli šílené zvuky a následně šplouchání do kyblíku :)) Museli jsme tedy dělat krátké zastávky, což nám ale tolik nevadilo - alespoň příležitost k focení.
Po asi 6h jsme se konečně začali blížit Tenteně. Řidič byl již obeznámen že chceme k jezeru, ale neuměl vůbec anglicky a vysadil nás na benzinové pumpě, kde jsme nevěděli co se vůbec bude dít. Naštěstí zachvíli přijel indonésan na ojeku a samozřejmě také neuměl anglicky. V knize jsme mu ukazovali místo kam chceme jet, ale on uměl říct jen pár slov a dokola říkal Siuri Cottages (kam jsme původně kvůli špatným recenzím anijet nechtěli). Viděli jsme, že jinak budem odkázáni na to spát na benzinové pumpě, tak jsme řekli OK Siuri, borec si přivolal další ojek na pomoc a nasedli jsme. Jelikož jsem holka, dávají si pozor aby náhodou nejeli příliš rychle a já se nebála, ale účinek byl přesně opačný. S Peťou mi ojek začal ujíždět a pomalu se vzdalovat a já celou cestu trnula kam to asi jedem. Po hrůzostrašné půl hodině jízdy po rozbořených silnicích jsme ale dojeli na krásné místo a já si oddechla. Personál už na nás čekal a ubytovali nás do poslední volné chatky (v ostatních přespávali místní lidé kvůli lebaránu). Slunce již zapadalo a tak jsme pořídili pár fotek a šli se najíst do místní restaurace. Kuchař/číšník nám doporučil ať zkusíme jednu mořskou rybu a jednu rybu z jezera a donesl nám pivo a dokonce si s námi i chvíli anglicky popovídal. Jídlo bylo vynikající - skvělá změna po sušenkách a suché rýži!

Danau Poso 1.8

Ráno nás probudilo šplouchající jezero a krásné počasí. Hned po snídani, kde jsme se nacpali palačinkami s banánem, jsme se šli vykoupat. Voda byla teplejší než moře a slunce pořádně pálilo. Užívali jsme si chvíli klidu, fotili a relaxovali na pláži. Odpoledne pro nás měl přijet ten stejný ojek a vzít nás na Saluopa waterfalls, ale nejspíš zapomněli a tak se ochotný majitel (francouz, bydlící v Indonésii) nabídl, že můžeme využít cestou tam jejich ojek a cestou zpět že nás vezme svým autem, jelikož se tam s dalšími hosty také chystal. U vodopádů jsme zaplatili symbolických 5,000 Rp za osobu a zapsali se do knihy návštěv. V Lonely Planet jsme se dočetli, že vodopády mají být krásné, ale že budou až tak krásné a velké jsme opravdu nečekali! Vylezli jsme si až nahoru do nejvyššího patra vodopádů a koupali se. Kameny nebyly vůbec hladké a kluzké a tak až na příšerně ledovou vodu nebyl žádný problém se pod vodopády procházet. Po chvíli jsme sešli zpět dolů, aby jsme počkali až zbytek naší skupinky bude chtít jet zase zpět. Dole jsme opět neunikli focení a cítili se zas jednou jak celebrity :-)